IQ-test

Idag har jag varit på intervju på rekryteringsenheten som det så fint heter.
För att ta det från början så är det som så att jag har en fast tjänst inom kommunen men vill byta inrikting. Jobbar idag inom äldreomsorgen och vill hemskt gärna gå över till handikappomsorgen. Skrev i ett ansökningsbrev att det börjar bli lite tröttsamt att söka era jobb nu för ni kräver erfarenhet till alla jobb men hur ska jag kunna få den om jag inte kommer intill och får jobba någonstans med handikappade? Så jag sökte som timvikarie inom kommunen, erbjöd mig att gå ner i tid på mitt vanliga jobb för att vara springflicka åt dom istället... Då hände det nåt! Jag blev kallad på "Dataintervju". Det stod att jag skulle infinna mig på kommunhuset en viss tid och få träffa rekryteringspersonal och göra ett test. Så på med fina kläderna, sminket och mitt allra trevligaste leende och beger mig till kommunhuset. Väl där så inser jag att det inte bara är jag som ska intervjuas utan tre till varav en inte dök upp. Vi blir tilldelade varsin dator och får veta att vi har 40 minuter på oss att svara på typ 160 frågor. Hälften var om våran personlighet och hälften problemlösningar. När vi undrar varför testet ska göras så svarar rekryteringsmänniskan att det är för att kommunen bestämt att det är endast det bästa som ska få jobba inom handikappomsorgen och att det är så många som sökt att de måste gallra. Alltså nu pratar vi om att vara timvikarie, vilket innebär att man blir inringd när någon ordinarie är sjuk...
Nå väl, låt testet börja. De första 84 frågorna som ska avslöja hur du är som person var i stil med, Har du ljugit? Är du ärlig? Är du omtyckt? Osv. Alltså, HALLÅ, eko, eko!!!! Vem svarar något annat än precis det som vill höra???? Det hade ju gått hur bra osm helst att bluffa sig igenom hela testet. Nu var jag faktiskt nästintill 100% ärlig men jag hade lika gärna kunnat ljuga... Som tur är så är jag ju nästan perfekt som människa så det behövs ju inte... Eller???

Del två!! Håll i Er!!! Det var ett IQ test på hög nivå... Det var bara massa siffror, bokstäver, små och stora och konsiga ord som vi skulel hitta ett logiskt system för. Typ så här stod det. plåtfabrik 0123456789 tratt 0846 plast----- Eller, film biograf skådespeleri------ Vi skulle alltså fylla i ordet som saknades. Mer ex 13 13 5 18 9--- aDh gLk. Visst vissa grejer förstod jag ju men det som var grekiska var omöjligt att fatta.
Jag blev bara så jävla irriterad och undrade varför vi skulle göra ett IQ-test. Då svarade hon att et är inget IQ-test utan ett logiskttänkande test. Men vad har det med att jobba som timvikarie inom omsorgen att göra??? Jag har Mvg i alla ämnen, läst Handikappvetenskap på högskolan och har bra referenser plus att jag är en jävligt bra person =), borde inte det ligga till grund för att anställa mig istället för något jävla test!!!!????

Nej det blir nog någon lite nyutexaminerad pojke från teknisklinje som inte orkar plugga mer på ett tag och tror att det är hur lugnt som helst att jobba ett tag inom vården, som får jobbet. Istället för vi med utbildning och erfarenhet som tyvärr inte unde se logiken i 240y7 180y4 30y8...

Jag säger bara "SUCK"

Kommentarer
Postat av: Jenny

Måste vara så att du är lie puckad för jag fattade direkt!

2007-08-30 @ 00:01:29
URL: http://www.newsfromthecloset.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0