Så tycker inte jag!!

Tänk att allting, ALLTID är mitt fel!!!! Hur kan det vara så?? När jag sa; "Undrar varför barnen alltid ska hålla på o tjata så fort det är nåt i telefon", (typ när jag säger "Kom hem nu" )
Då har dom 10 000 frågor om varför. När jag precis haft ett sånt här samtal, som jag anser var fullkomligt normalt, så säger J att det beror ju på att jag alltid ger dom utrymme till det. Men så är det inte!! Skillnaden är att jag kan inte vara som en diktator och bara skrika, "KOM HEM" och sen lägga på. Jag tycker att man måste väl svara barnen på deras tjat även om det är jobbigt. Hur ska dom annars känna sig om man bara säger en sak och sen lägger på? J var ju blixtsnabb på att ropa i bakgrunden att nu kommer han inte ut mer idag bara för att han gjorde så. Är det rätt??? Visst, barnen måste lära sig att inte tjata så fort det är nåt men måste man verkligen snäsa av dom? Är det fel att försöka förklara? Även om dom tjatar emot.
Nu gällde saken att Phelix var hos en kompis och hade kul. Vi ville att han skulle komma hem och äta. Phelix som redan ätit på Vattenpalatset var inte hungrig så klart. Vi ville ändå att han skulle komma hem en stund vilket han ju motsatte sig. Då utspelade sig ovanstående. Till saken hör att jag lovat Phelix att han skulle få sova över hos den kompisen ikväll. Nu är han på väg hem hur ledsen som helst pga att J sa att han inte kommer ut mer idag.
Är detta skillnaden på manligt och kvinnligt kanske? Vem har rätt och vem har fel?

Kommentarer
Postat av: Maria

Whoopsy daisy.....tycker nog som du....klart dom måste få tjata lite och motsätta sig, det är ju ett friskhetstecken, hade du inte undrat om han hade varit ett kuvat barn som svarat..."ja jag kommer hem"? Eller i någon annan situation...Det du gör nu är att du ändå visar att du finns, ditt tjat visar att du bryr dig och förhoppningsvis vet han att du alltid finns där trots att det ibland är tjatigt. Förstår att han blev ledsen över att han ej fick sova över....det var ju dina ord och dom väger alltid tyngst även om det är positivt eller negativt.

Hoppas det löser sig under kvällen.

Kramar i massor!

2008-04-19 @ 19:16:34
URL: http://www.mialii.blogg.se
Postat av: lilla linda

Håller helt med maria och dig !!!

2008-04-19 @ 19:43:03
Postat av: Angelica

Underbart med medhåll!!
Men nu ndrar jag ju ännu mer ifall det är en kvinno-mamma sak eller är det bara så att jag råkar ha rätt? Taurus, vad säger du som råkar ha snopp?

2008-04-19 @ 21:48:49
Postat av: taurus

Hej! Han är väl i den åldern att han kan klockan. Ge honom en klocka och tala om vilken tid han skall vara hemma. Då får han själv ta ansvar för att komma hem i tid. För varje minut efter utsatt tid som han kommer hem så ryker dubbel tid. Antingen får han komma hem tidigare nästa gång (30 minuter tidigare vid 15 minuter sen) eller så drar man dubbla tiden från datortid eller tv- tid eller vad man nu har begränsat hemma. Jag gjorde så med min stora o det funka. Man uppfostrar inte barn utan blivande vuxna, att hålla tider är grundläggande för varje ansvarstagande vuxen. Sedan kan jag ju tycka att så långe Du o J betalar räkningarna så finns det bara två sätt att påverka era beslut, att bidra till hushållsekonomin eller sköta sig, sina ev. sysslor eller det man blir tillsagd.

2008-04-20 @ 20:18:34
Postat av: Anonym

Det där var kloka ord för att komma från dig du min vän... =)Tack för supporten!!

2008-04-20 @ 21:19:05
Postat av: JennyPenny

Jag håller med du såklart. J ska sluta hetsa upp sig så förbannat.

2008-04-20 @ 23:18:27
URL: http://www.newsfromthecloset.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0