Konsten att överleva som förälder

Jag har varit på världens bästa föreläsning!!!!!! Den borde ALLA föräldrar få gå på!!
Tyvärr kan jag  inte delge er speciellt mkt av vad som sades med risk för att mina barn läser min blogg. Då spricker ju hela mitt upplägg...
Det var iaf en kvinna och en man som båda arbetat med barn och ungdomar i 27 år ungefär. Plus att dom hade uppfostrat ett antal egna utomjordingar och nu även hade barnbarn. Att säga att det var intressant är en underdrift, det var så otroligt fängslande och jag ville aldrig att det skulle ta slut.
För att ge er andra, som missat denna föreläsning, ett par tips så kan jag säga följande...
Mammor, vi bär till största delen skulden till att våra barn och tonåringar är som dom är. Ja, jag är mamma jag oxå men jag får nog inse att dom hade rätt. Erkänner mig besegrad. Vi börjar redan så snart barnen börjar fatta minsta sak, att fråga; Ska vi äta nu? Ska vi leka lite? Ska vi gå och lägga oss nu? Det där fungerar bra så länge inte barnen kan prata men den dagen dom lärt sig det och svarar NEJ, den dagen har man redan börjat sin uppfostran på fel sätt tyvärr. Med andra ord, SLUTA FRÅGA ditt barn!! Säg NU SKA VI!!!
Ta tillbaka makten i ditt hem!! Det är nästa tips! Det är du som betalar för allt som finns inom husets väggar, tex dator, telefon, tv, kläderna dom har på sig, maten dom äter osv. Så länge dom bor under ditt tak så bestämmer du, glöm aldrig det!!!
Var stolt över dig själv och din föräldra roll!!! Du är jätteduktig på att vara förälder!!!
Var aldrig rädd för att ta en konflikt med ditt barn, barnet ska vara rädd för att ta en konflikt med dig!! Du ska aldrig behöva bevisa att barnet gjort något, det är barnet som ska bevisa att han/hon inte gjort det påstådda...
Det finns bara fem saker som man ska leva upp till som förälder, allt annat är extra saker...
- Ge barnet nyttig mat
-Se till så det är ute och rör på sig varje dag
-Krama barnet
-Lyssna inte så mkt på vad barnet berättar utan få det att lyssna på vad du berättar. Du har mkt mer att lära barnet genom att det lyssnar på dig än att du ska lyssna på vad han/hon gjort. Vi lägger alldeles för stor vikt vid att ge våra barn tid och uppmärksamhet, vi borde istället se till att dom ger oss mer uppmärksamhet. Fråga inte hur dom haft det i skolan, berätta hur du haft det på jobbet.
-Till sist, Se till att barnet sover i ett rum utan strålning. Alltså ingen tv eller dator i rummet.

Kan tänka mig att en del av det jag skrivit låter knäppt när det är taget ur sitt sammanhang men jag lovar att det inte var en enda person i hela aulan som inte höll med om att de här sakerna stämmer när man hört helheten. Åh vad jag önskar att ni kunde få gå och höra denna föreläsning... Man växte otroligt som förälder!!

Nu ska jag börja bära ut datorerna från barnens rum... =)

Puss på er

Kommentarer
Postat av: Meee

Så du har också lyssnat på Tyrone? =)

2008-05-06 @ 23:45:14
URL: http://mialii.blogg.se
Postat av: taurus

Ja Tyrone och Gunilla har många poänger. Den om att ta makten över sin egen fjärrkontroll är också bra. Jag har lyssnat på dem ett par gånger....klockrena!

2008-05-09 @ 22:21:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0