Rektorn, polisen och spriten

Nu är minsann det kokta fläsket stekt igen...
Telefonen ringde när jag stod inne på Kapp Ahl med yngste sonen för att leta skolavslutningskläder. Det var rektorn på äldste sonens skola, för andra gången den dagen. Första gången ringde han som tur var inte för att Oliver gjort nåt dumt men andra gången där emot, cheeeezzzzessssss!!!!
Måste göra denna långa historia kort för annars orkar jag aldrig berätta hela...
Oliver hade två stora flaskor med sprit i skåpet på skolan!!!!!!!!!! VA???? Hur är det möjligt, min fina lilla underbara kille som gärna både pussas o kramas och är älskad av alla... Jag vet med säkerhet att ungen aldrig varit full så hur i hela friden kommer det sig att skåpet är fullt med sprit?? Jo efter mkt press från rektorer, oss föräldrar samt skolsköterskan så bryter Oliver ihop och berättar äntligen sanningen. Detta efter att vi förkalrat att om han inte säger sanningen så får farbror polisen ta hand om saken istället. Vi var verkligen på väg att åka till polisen och överlämna både ungen och spriten om inte sanningen kom fram.
Ena flaskan hade han fått av MIN MANS DOTTER!!!!! Jo så illa var det... Hon var skyldig honom pengar och istället för pengar så fick han spriten som hon stulit av sin mamma. Då inte spriten kvitterade hela skulden så fick han även lite pengar. För dom pengarna så köpte han en stor flaska vodka utblandat med Red Bull av sin och lillebrors kompis som bor här inte långt från oss. Sprit som han i sin tur stulit hemma.
På frågan vad han tänkt göra med all den spriten svarade han så klart; DRICKA DEN! Inte nog med det, han fick göra utandningstest oxå och innan han blåste så erkände han att han druckit i skolan. När jag hörde detta så trodde jag verkligen att jag skulle svimma.... Det gav inget utslag för han hade typ bara smakat lite men ändå...
Ja vi var iaf så nöjda att han erkände så vi kom inte ens för oss med att vara arga på honom. Han berättade för mig senare när vi kom hem att han vill så gärna prova hur det känns att vara full för alla hans kompisar pratar om det. Jag har full förståelse för detta men han har hela livet på sig att uppleva det och förklarade pedagogiskt om alla faror och nackdelar med att börja dricka som 14-åring. Tror inte han blev mindre nyfiken men vad mer kan man göra... Hot om Ingen Turkietresa för hans del, ingen moped, inga pengar, ingen dator, utegångsförbud mm verkar inte ha någon större effekt på honom så nu får vi bara hoppas på att han tar sitt förnuft lite tillfånga och lyssnar på vad vi sagt för nu är mitt mått rågat iaf... Klarar inte av nåt mer i mitt tillstånd. Så mkt grejer som hänt sen han började sjuan och jag blev gravid har inte hänt på många år sammanlagt ens...
Nej nu måste jag försöka glömma detta och se framåt. Har ju inte direkt sovit i natt, mest legat vaken med värsta ångesten och oron. Orkar inte med att vara tonårsmamma samtidigt som jag är höggravid.

Gode Gud, ge mig sinnesro....

Kommentarer
Postat av: Theresia

Ojoj.. Vilket dilemma. Jag har verkligen inte något bra råd att komma med. Tänker med fasa över att min lille Jon en dag ska vilja dricka Sprit! (Fast han kommer ju bara kramas med mamma i resten av sitt liv, har jag bestämt.)

Lycka till med allt.

2008-05-15 @ 19:49:27
URL: http://theresia-marissa.se
Postat av: taurus

vaddå glömma och se frammåt!!! De som börjar med sprit och röka i den åldern är överrepresenterarde på fängelser o i annan negativ statistik. De pratar alla om föräldrar som inte satte gränser o inte brydde sig. Vad du skall göra är att PUNKTMARKERA. Han skall inte ha en lugn stund innan han har visat att han sköter sig exemplariskt.

Jag har talat om för mina att om de inte rör sprit eller cigg innan de fyller 18 skall jag betala deras körkort. Om någon av dem kommer ham o är påverkad blir jag nattvandrare o DÅ kan vi snacka punktmarkerad. Vill de inte se mig på stan, så sköter de sig där......bara o välja!!

Sedan är det synd att du är gravid samtidigt men så är det, du o mannen får ta er ett snack o se till att stävja detta NU. Annars blir det värre.

2008-05-15 @ 20:16:00
Postat av: Katarina

Nog tror jag att du kan vara lugn, inte blir din son en skitig aspackad alkoholist på grund av att han gjort ett snedsteg.. Jag är idag snart 40, men kommer väl ihåg nyfikenheten om hur det kändes att va full. Så jag gjorde som många med mig, drack mej aspackad när jag var 14.. Men inte blev jag någon ligist för det! Hot om att inte betala körkort etc tror jag inte ett dugg på.. tror mer på att diskutera på ett "nyktert" sätt om detta med barnen..
Lycka till med livet och jag tycker då rakt inte att det är synd att du är gravid samtidigt.. LIVET ÄR SÅ HÄR JU!!!!

2008-05-16 @ 03:02:05
Postat av: Jag

Katarina- Måste bara tacka för dom värmande orden, det kändes verklgien sååååå skönt att höra att han inte behöver bli någon ligist bara för det här!
Taurus- Vi har verkligen gjort precis allt som går att göra anser vi. Nu är det i nte så att Olvier har börjat med varken det ena eller det andra. Han rökte förvisso i början på sjuan men det var ju helt klart för att impa på killen som vi hade familjehmesplacerad hos oss. Efter påtryckningar från oss så slutade han.
Han har absolut inte varit full och han är 14,5 år. Han hade där emot tänkt att bli det men hur många har i den åldern inte tänkt att bli fulla?? Det är ingen ursäkt från min sida för vi ser väldigt allvarligt på det här och har inte alls samma åsikt som många av föräldrarna i vår lilla by som anser att självklart ska ungarna få dricka, det gjorde ju vi på 80 -talet...
Sedan tre veckor har inte Oliver varit utanför dörren efter skoltid, vi har ständiga samtal med skolan om hur det går. Han har med sig närvarorapporten hem varje vecka. Om han missköter sig på lektionen så följer vi med dit nästa gång. Han har inte sett röken av datorn på tre veckor.
Vi har mkt allvarligt talat om att det kan inte bli någon moped om vi inte kan lita på honom, detta kommer vi stå fast vid pga alla risker med att dricka och köra.
Alla fem barnen har fått samma erbjudande, om de inte röker eller snusar före 18 års ålder så kommer vi betala både körkort och bil till dom.
Så Taurus, jag tror nog att vi punktmarkerat så mkt vi kan och framför allt så pratar, pratar, pratar vi med honom om allt detta...
Kram

2008-05-16 @ 10:39:54
Postat av: taurus

till Katarina: Det är inget hot, det är ett erbjudande. Sedan väljer de själva om de vill utnyttja erbjudandet eller inte.

till angelica: Bra! Hoppas att det lyckas.

2008-05-16 @ 16:22:50
Postat av: JennyPenny

Men kära barn, inte kommer Oliver hamna på anstalt bara för att han råkat ha sprit i skåpet! Han är ju världens gulligaste unge, med världens bästa mamma och pappa som dessutom ger honom det bästa ett barn kan få; syskon! Sådeså.

2008-05-16 @ 19:59:55
URL: http://www.newsfromthecloset.blogg.se
Postat av: Jag

Tack mina kära vänner!!!
Puss o god natt

2008-05-16 @ 22:37:33
Postat av: Katarina

Till taurus, nog tycker jag att det "luktar" hot, men, men alla vi föräldrar ju olika i våran uppfostran. Jag gör på mitt sätt och du på ditt. Vilket som är den rätta, hmm ja det kan man ju undra. Fastän ungarna ger en huvudvärk ibland så är det ju ändå det allra BÄSTA man har, och man gör så gott man kan som vuxen för att de ska bli "normala" knegare av dom..
Kram och go`natt

2008-05-17 @ 01:51:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0